fbpx

Vi har arbejdet med Shopware i mange år og ved, hvor lækkert det er.

Shopware har mange fordele og kun et par ulemper, som jeg vil komme nærmere ind på her.

De gode sider ved ShopWare:

Det er stabilt, og cachen er bygget ind fra starten, så det klarer let 10 kunder om dagen eller en million kunder om dagen, uden at du skal gøre andet end at opgradere din server et par gange undervejs.

ShopWare er bygget op omkring moderne systemer, som gør det mere effektivt og særligt meget hurtigere, fx headless og komprimering af filer, så alt ikke skal køre hver gang du har et nyt besøg.

Det er let at bygge sider i Shopware; deres drag-and-drop systemer er let at bruge, selv uden kodekundskaber, og du kan ændre alt på samme måde. Dine produktsider, kategorisider og CMS-sider kan alle gøre brug af drag-and-drop designeren. Du kan designe alle sider samtidig eller designe en enkelt for sig. Der er også et utal af moduler, du kan downloade, som giver flere funktioner, du kan bruge i dette system.

Fleksibilitet og Tilpasning

ShopWare er det bedste shopsystem til at lave særlige løsninger overhoved, du kan altid give produkter/kategorier/kunder flere data felter eller særlige designs og du kan bruge data’en hvor end du vil bruge den.
Fx ting vi tidligere har lavet:
Vi lavede et ekstra tekstfelt til produkter. Dette felt var til vores feed til affiliate marketing. Affiliate marketing-sider har tendens til at bruge hele vores tekst på deres sider, hvilket er skadeligt for SEO. Derfor lavede vi et ekstra felt med tekst, som de kunne bruge. Teksten blev automatisk genereret ud fra den normale tekst.

Vi tilføjede også et ekstra felt med et link til 3D-modellen af produkterne. På produktsiden kunne vi således vise en 3D-model af produktet, hvis den fandtes, eller intet, hvis den ikke fandtes, det hele tog under 10m.

Derudover lavede vi et ekstra felt til A/B/C-grupper af produkter. Disse grupper blev indsat i feedet til Google Ads, så vi kunne byde forskelligt på A, B og C-produkter på Google Ads.

Vi brugte det til at lave en liste med specifikationer såsom længde, vægt, farve osv. Disse specifikationer blev brugt i filtrene på kategorisiderne til at skabe særlige kategorier (fx alle blå produkter, produkter til styrkelse af maven, produkter til styrkelse af biceps osv. eller “produkter som må sælges i norge”).


Kraftfulde SEO-værktøjer
Shopware er bygget op omkring SEO. Hvis du mangler en funktion, tager det kun et par minutter at bygge funktionen selv. Det tog f.eks. Anders ca. 5 minutter at tilføje meta title og meta description til kategorier på en side.

Som alle andre store webshop-systemer har Shopware indbygget lagerstyring, PIM, CMS, CRM osv.

ShopWare har nogle af de bedste interne systemer overhovedet. 99% af alle butikker behøver aldrig noget andet end det, der er indbygget.

Systemerne er gode for de fleste butikker, så længe du ikke har brug for at styre holdbarhed eller kaos-lager, eller hvis dine enkelte produkter på lager skal have deres egne data. Fx hvis du har indkøbt dine enkelte produkter(med samme lagerplads) til forskellige priser, eller dine produkter skal samles og kan samles på forskellige måder, kan det interne lagersystem ikke rigtig følge med. Eftersom du kan lave dine egne felter, kan PIM-systemet næsten alt. I disse tilfælde skal du nok have et eksternt lagersystem uanset hvad.

Stabilt stort WebShop system:

En af de vigtigeste ting ved alle webshops er hvordan feed’s bliver lavet, mange WebShops har en til Google, en til Facebook også skal du ellers selv stå for resten. Med ShopWare er Feeds bygget ind fra starten, du kan lave dine egne feeds, eller bruge de skabeloner som allerede er i systemet, det varmer i hjertet for os, at vi selv kan optimere feeds så de bliver så gode som muligt.

ShopWare understøtter også flere domæner, flere designs, flere sprog, flere butikker, flere valutaer og alt andet store Webshops understøtter.

Hvis du har prøvet Shopify’s dynamiske produkt system så ved du hvordan det i ShopWare fungere, du kan fx lave en kategori med alle produkter som er over 1m i længde, alle som er blå, sorte eller røde eller alle som har mere end 40% profit, alle som har mindre end 10% profit, produkter på udsalg, produkter med mere end 10% rabat, alle som har et bestemt mærke eller noget helt andet, disse produkt grupper kan du bruge alle steder, fx i kategorier, søgemaskinen, til bestemt butikker, i de mails du sender ud eller noget helt andet.

Fx kan du sende et produkt fra en gruppe med opladningskabler ud til folk der har købt et produkt med opladere, sende en guide til til alle kunder som har købt en bestemt type produkt, prioriter produkter med høj profit i søgemaskinen, eller produkter som har meget på lager, eller produkter som ‘solgte bedre end normalt’ sidste år i den næste uge. Du kan desværre ikke lave produkt grupperne til en hel butik dynamisk endnu, så du kan fx ikke sige at alle blå produkter automatisk bliver til føjet til den blå butik, men det skal nok komme.

Du kan lave dynamiske kunde grupper også, så fx kunder som normalt køber et bestemt mærke får det samme mærke prioriteret i søgemaskinen, eller kunder som sælger meget får en bedre pris osv.

Som du kan høre har vi prøvet lidt af hvert og det er kun fantasien som sætter grænser.

Søgemaskinen

Søgemaskinen er som regel en svaghed i mange CMS’er, og det er ofte meget let at finde systemer til at erstatte den interne søgemaskine. Men sådan er det ikke i Shopware! Søgemaskinen er baseret på en af de bedste søgemaskiner, der hedder Elasticsearch. Du kan selv ændre, hvordan den søger, hvilke produkter den prioriterer, og den er bare rigtig god til at forstå, hvad kunden vil have, og ikke nødvendigvis hvad de præcist indtaster.

Integrationer

Et utal af moduler til at integrere med andre systemer. Det er kun dig som ved hvad du skal bruge, som regel kan mangler laves selv da ShopWare er bygget fra bunden med API, fx er hele deres backend lavet med det APi du også har adgang til, så alle funktioner kan tilgås fra API’et.

De dårlige sider ved ShopWare

ShopWare er ikke nyt, men ikke så gammelt eller stort som de andre, derfor kan det godt være svært at finde en god udvikler til at lave særlige funktioner til dig. Du kan også have problemer med at du skal bruge et modul som ikke findes til ShopWare, de fleste Firmaer laver først en integration til Shopify, derefter Magento, prestashop osv, Shopware er tit langt nede på listen, derfor kan det godt tage tid før nye systemer kommer til ShopWare. Nogen udviklere har også en tendens til at genbruge meget af deres kode fra Magento og Prestashop i deres ShopWare moduler, hvilket gør dem dårligere.

ShopWare er ikke bygget til at have flere butikker på samme sprog endnu, da man ikke kan have flere tekster af samme sprog til samme produkter. Det man gør i stedet for er enten at oprette et ekstra felt til produkterne med en ekstra tekst eller at oprette produkterne 2 gange, en til hver sprog, også synkronisere lagerantal imellem de to når der bliver solgt et produkt.