Links betyder ikke længere noget i SEO

Skrevet af:

Anders

I årevis har links været vigtige for hvor du er placeret i organiske Google søgeresultater. Det har betydet så meget at mange meget professionelle firmaer’s eneste SEO strategi er at købe links eller på anden måde forsøge at skaffe links.

Men sådan er det ikke længere.

Vi har set det et par gange allerede i år, sider med meget få eller ingen links tæver gamle sider, med godt indhold og mange links.

Vi burde ikke være så overraskede, fordi Google har sagt at links ikke længere er relevante i mange år, det har bare aldrig været rigtigt før nu. 

Vi så et eksempel tidligere i år med en kunde der har 2 sider, begge med DR fra Ahref på 30+ fik en ny konkurrent med en DR på lige omkring 2,5, konkurrenten tævede ikke bare vores kunde, de lå konsekvent over vores kunde på alle vores kundes søgeord og fik mange gange mere trafik end vores kunde.

DR står for “Domain Rating” og er en måling, der bruges af Ahrefs, en SEO-værktøjsplatform. DR-vurderingen angiver den samlede styrke eller autoritet for et domæne baseret på antallet og kvaliteten af de backlinks (indgående links) det har.

Jo højere DR-vurderingen er for et domæne, desto stærkere betragtes det i søgemaskineoptimering (SEO) og i konkurrencen om placeringer i søgeresultaterne. DR-vurderingen bruges ofte til at evaluere potentialet for et websted i forhold til at rangere højt i søgeresultaterne og til at identificere stærke og autoritative websteder, som man kan forsøge at samarbejde med eller få backlinks fra.

GPT4

Hvordan laver man så SEO i 2024? 

Intet har rigtigt ændret sig, det er stadig kunde-data er der er 80% af søgeresultater. Så hvis du levere et godt svar på alle de spørgsmål du svare på, så kommer du højt op. Hvis du levere det bedste svare så kommer du til at ligge øverst. Tidligere skulle du gøre dig fortjent med links for at ligge på første side, i dag kan du med en forholdvis ukendt side få top placeringer.

At svare godt på et spørgsmål i SEO betyder at levere relevant og informativt indhold på en webside, der opfylder brugernes behov og intentioner, uanset om de stiller et direkte spørgsmål eller ej. Det handler om at tilfredsstille brugerens søgeforespørgsel med nyttige oplysninger for at forbedre placeringen i søgeresultaterne.

GPT3

Vores SEO strategi i 2024

Vi mener godt indhold er vejen frem, så vi laver SEO på en ny måde. Fundamentet i vores SEO strategi kommer fra Content marketing i SEO, som har været stor i SEO i mange mange år.

Content marketing i SEO handler om at skabe og dele værdifuldt indhold for at forbedre synlighed i søgemaskiner. Ved at bruge relevante nøgleord tiltrækker dette indhold målgruppen og bygger links, hvilket øger trafik og forbedrer søgemaskineplaceringen.

GPT4

Forskellen på det vi gør og det de fleste har gjort i mange år er at vi tager en mere holistisk tilgang til SEO, vi går ikke kun efter søgeord som har søgninger, eller kun efter søgninger som har penge bag sig, altså at grunden til søgningen er at kunden vil købe noget, eller søgninger hvor der er lav konkurrence.

Vi går efter det hele, starter med søgninger med lav konkurrence, uagtet om der er nok søgninger til at det giver mening at bruge tiden, når vi så begynder at få trafik udvider vi med flere og flere søgninger som er relevante og først til sidst forsøger vi med de søgninger med høj konkurrence og dem som der er penge bag.

På den måde fortæller vi klart Google hvad vores side handler om, viser dem at vi kan levere godt indhold kunderne er glade for, det gør det meget lettere at konkurrere på søgninger med høj volumen og penge bag sig.

Det hele hedder Topical Authority SEO.

Search intent i SEO refererer til formålet eller intentionen bag en brugers søgning i en søgemaskine. Det handler om at forstå, hvad brugeren virkelig leder efter – om det er information, et specifikt website, et køb eller en lokal service. At afstemme indholdet med søgeintentionen er afgørende for at forbedre SEO og rangere højere i søgeresultater.

GPT4

Hvad er Topical Authority SEO kort?

Topical Authority i SEO er konceptet om at blive anerkendt som en ekspert eller en troværdig kilde inden for et specifikt emneområde. Dette opnås ved konsekvent at skabe dybdegående, kvalitetsindhold omkring et fokuseret emne. Søgemaskiner som Google favoriserer websites, der tilbyder omfattende og autoritativ information om et bestemt emne, hvilket fører til bedre placeringer i søgeresultaterne. Ved at